pátek 17. srpna 2012

Kripke v Bambergu

Saul Kripke patří mezi nejvýznamnější filosofy minulého století. Jeho články a hlavní příspěvky jsou vesměs poměrně technické, publikoval ovšem i velmi čtivou knihu Naming and Necessity (1972/1980). V Bambergu se podařilo získat Kripkeho k účasti na letní škole, měl jsem možnost (pasivně) se zúčastnit závěrečné panelové diskuse na téma Metaphysics or Modernity? (Stávkuje mi ovšem bluetooth a tudíž se mi zatím nepodařilo přeposlat fotografie z tabletu, kterým jsem fotil; snad dodám později). Úvodní diskusi měl s Kripkem Uwe Meixner, snažil se ho přesvědčit o tom, že (některé) neexistující objekty jsou. Ani Meixner ani Kripke nemají námitky proti predikaci existence individuím.

(Dodatek, "Modrozub", tj. Bluetooth opraven): 
Kripke vpravo, vedle Meixner - oba s evidentním potěšením v modální diskusi nad neexistujícímio objekty

(Další dodatky)
Diskuse s Kripkem - zdá se, že mu drze něco vysvetluji, místo toho, aby to bylo naopak :-)



 

3 komentáře:

  1. Kripke ještě žije? :-) Měl jsem dojem, že jsem někde četl jeho nekrolog... Byl geniálním dítětem, prý ho chtěli už v 18 zaměstnat jako profesora na Harvardu, ale odepsal jim, že by na přání své maminky chtěl nejprve vystudovat :-). Jaký dojem jsi z něj měl, jakými postřehy tě zaujal?

    OdpovědětVymazat
  2. Rád bych se s ním taky někdy setkal a probral s ním otázky modální logiky :-). teď zrovna jsem dvakrát ve své četbě na něj narazil: jednak v Otázce významu Tomáše Marvana, kde pod čarou zmiňuje, že Kripke považoval za rigidní designátory (platné ve všech možných světech) jen Boha a čísla, což podle mě docela dobře demonstruje Kripkeův "logikocentrický" pohled, a pak v Rortyho Filozofii a zrcadle přírody, kde myslím (jestli jsem ho dobře pochopil) charakterizuje mimochodem Kripkeův přístup k nutnosti jako podobný "klasickému" Kantovu rozlišení mezi logickým a empirickým. Snažím se tohle chápání trochu rozbít - viz. diskuse na stránkách Luboše Rojky. V každém případě by měl Naming and n ecessity někdo co nejdřív přeložit do češtiny, ať to nemusím číst anglicky, což jinak zřejmě budu muset :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Kromě přednášky jsem s ním mluvil asi jen čtvrt hodiny a naneštěstí zrovna o tématu osobní identity, který nadhodil student, který byl s námi. K tomu žádný postřeh, který by mě zaujal, neměl. Mrzí mě, že jsem promarnil šanci zeptat se na důkazy Boží existence ... předběžně jsem s ním ale domluvil návštěvu Prahy, tak snad ještě bude příležitost.

    Dojem: mluví pomalu; asi to bude důkladný myslitel, když se mu nechá čas; na první pohled genialitou nehýří (což ale může být i stářím či únavou). Skvělou výměnu názorů měl s Meixnerem, notovali si svou antipatií k materialismu. Meixner pojal svůj úvodní příspěvek jako "How Kripke changed my life." Kéž by organizátoři dali viedozáznam k dispozici ...

    Není Naming and necessity ve slovenštině? Je to jedna z nejlepších filosofických knih, které jsem četl, patrně je to i tím, že to původně byly proslovené přednášky.

    OdpovědětVymazat

Licence Creative Commons
Poznámky pod čarou, jejímž autorem je Daniel D. Novotný, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: poznamkypodcarou2012.blogspot.com